Prima pagină > Cele mai > Cele mai importante suplimente alimentare

Cele mai importante suplimente alimentare

 Cele mai importante suplimente alimentare

Foto: ThinkstockFoto: Thinkstock

Complexul de vitamine B, de la B1 la B12, este extrem de important pentru funcţionarea normală a organismului. Carenţa comună este de vitamina B12, substanţă care menţine buna funcţionare a celulelor nervoase şi a celor ale sângelui şi care are rol şi în producerea ADN-ului uman. Deficitul de B12 este provocat la unele persoane de o predispoziţie genetică pentru absorbţia precară a acestei vitamine în organism. La altele, carenţa este provocată de o dietă săracă în surse naturale ce conţin această vitamină, cum este carnea sau urmează alte diete ce le privează de vitamina B. Pe de altă parte, persoanele care consumă mult alcool ar trebui să ia suplimente alimentare cu vitamina B12. Pentru a compensa lipsa de vi­tamine din complexul B specialiştii afirmă că sunt folositoare şi multivitaminele, care conţin oricum un spectru larg din complexul B.

Calciul este unul dintre principalii „aliaţi” ai femeilor şi copiilor. Mai puţin ai bărbaţilor, pentru că organismul lor sintetizează cantităţi suficiente de calciu. Acesta este important pentru dezvoltarea şi menţinerea sănătăţii sistemului osos, pentru cea a inimii şi a sistemului cardiovascular în general şi combate osteoporoza, boală care apare frecvent la femei după instalarea menopauzei. Consumul zilnic de verdeţuri, lactate şi carne asigură necesarul de calciu organismului. Ca supliment alimentar, şi nu ca tratament, sunt suficiente 500 de miligrame de calciu pe zi. De asemenea, specialiştii recomnadă să se evite abuzul de calciu, pentru că altfel dăunează organismului, iar persoanele de peste 50 de ani nu trebuie să ia ca supliment alimentar mai mult de 1.200 de miligrame de calciu, pentru că altfel surplusul se poate depozita în ţesuturile moi.

Dar cel mai important pentru oase sănătoase nu este atât calciul în sine, cât asocierea lui cu vitamina D, care „îl fixează” în oase. Vitamina D este cea care „face regula” în modul cum organismul foloseşte calciul. Vitamina D se găseşte în peştele gras, în carne, produse lactate şi în soia, iar prin expunerea câteva minute zilnic la Soare, organismul sintetizează această vitamină, care întăreşte şi imunitatea organismului şi este benefică pentru sistemul muscular şi pentru cel nervos.

Vitamina C este în primul rând un bun antioxidant, fără a fi însă cel mai eficient. Se găseşte în special în citrice şi în legumele din categoria cruciferelor. Protejează celulele faţă de acţiunea dăunătoare a radicalilor liberi, care sunt „subproduşi” ce se formează când organismul nostru procesează hrana ingerată şi o transformă în energie. 500 de miligrame de vi­tamina C pe zi sunt suficiente ca supliment alimentar.

Multivitaminele sunt cele mai consumate suplimente alimentare de la un capăt la altul al Pământului. O dietă bogată în vegetale, dar săracă în carne impune un supliment alimentar cu multivitamine, pentru menţinerea echilibrului organismului. Există combinaţii diverse de suplimente cu multivitamine. Nutriţioniştii le recomandă pe cele „ţintă” (pe categorii de vârstă sau pe sexe), care conţin complexul vitaminelor B, vi­taminele A, C, D, E şi K, precum şi diferite minerale, cum ar fi calciul şi magneziul.

Fierul este important pentru starea de sănătate generală a organismului şi este o substanţă ce intră în compoziţia majorităţii proteinelor şi enzimelor şi asigură transportul oxigenului în sânge. Primele semne ale carenţei de fier sunt oboseala, performanţele slabe în activităţile profesionale şi scăderea imunităţii organismului. Pe de altă parte, nu este recomandat un supliment alimentar bogat în fier dacă organismul nu are nevoie de acesta. Numai medicul, în urma unei analize de sânge, este în măsură să se pronunţe asupra suplimentării cantităţii de fier.

Zincul este un nutrient necesar, ce se regăseşte în celulele corpului şi fortifică sistemul imunitar, ajutând totodată la creşterea şi dezvoltarea normală a organismului încă din stadiul embrionar şi în perioada copilăriei. Pentru adulţi nu este neapărat necesar un aport suplimentar zilnic de zinc. Zincul este foarte eficient în răceli şi gripe, reducând perioada acestora.

Acidul folic este foarte important pentru femei, mai ales în perioada sarcinii şi în stadiile incipiente ale dezvoltării, prevenind apariţia unor afecţiuni neurologice ale copilului. Femeilor tinere li se recomandă să ia suplimente de acid folic chiar înainte de a purta o sarcină. Suplimentele cu acid folic sunt recomandate şi femeilor care nu consumă suficiente verdeţuri, fructe, citrice, fasole sau cereale integrale.

Uleiul de peşte este un supliment alimentar recomandat tuturor, de la mic la mare, fiind bogat în acizi graşi de tip omega-3, ce protejează întregul organism, de la creier şi sistemul cardiovascular până la articulaţii şi oase. Necesarul este de 500 de mliligrame zilnic, iar sursele naturale sunt peştele gras din ape reci, ca somonul, sardinele, heringul sau macroul.

Coenzima Q10 este foarte importantă şi este ingredientul esenţial folosit de mitocondrii pentru producerea energiei. Coenzima Q10 este un antioxidant puternic şi este recomandată în special persoanelor care iau medicamente împotriva colesterolului – binecunoscutele „statine”, care blochează formarea coenzimei Q10 în organism. Ca supliment alimentar în aceste tratamente sunt necesare cel puţin 10 miligrame zilnic din această substanţă.

http://www.jurnalul.ro

Anunțuri
Categorii:Cele mai
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: