Prima pagină > Cele mai > Care sunt cele mai bune ouă și cum le testați prospețimea

Care sunt cele mai bune ouă și cum le testați prospețimea

Găină, raţă sau prepeliţă? Care sunt cele mai bune ouă și cum le testați prospețimea

Autor:  Cristina Lica

SFATURI. Ouăle de găină și de prepeliță conțin proteine de cea mai bună calitate și sunt ideale pentru consum. Cele de rață pot fi infectate cu paraziți. Spălați-le înainte să le gătiți și depozitați-le cât mai în spate în frigider

Ouăle nu sunt nici pe departe atât de rele cum s-ar crede. Pentru că au destul de mult colesterol, nu trebuie să mâncați mai mult de două pe zi. În rest, sunt medicamente curate: conțin proteine mai bune chiar decât cele din carne, vitamina D, necesară fixării calciului în oase, potasiu, magneziu și alte minerale, mențin vezica biliară și ficatul sănătoase și au puține calorii-cam 75 cal/un ou. Omul primitiv se hrănea aproape în exclusivitate cu ouă de pasăre, iar cercetătorii susțin că sistemul nervos al „omului inteligent” ar fi evoluat tocmai datorită consumului de proteine, care a permis dezvoltarea paralelelă a volumului craniului cu cea a creierului.

Medicii explică mai jos care sunt cele mai bune ouă, cum trebuie să le păstrați în condiții de siguranță și cum le recunoașteți pe cele proaspete.

Ouăle fierte, bune pentru siluetă și psihic

Albușul de ou este o proteină completă, pentru că nu conține nici lactoză, nici colesterol sau alte grăsimi, ci foarte multe vitamine și minerale (niacină, riboflavină, magneziu, potasiu). Un consum ponderat de albuș reduce cu 60-70% riscul de boli metabolice, care pot deregla buna funcționare a glandelor (hipofiza, tiroida, glandele suprarenale). În plus, conferă o stare de bună dispoziție. „Conținutul de acid glutamic din albușul de ou este o permanentă sursă de vitalitate a scoarței cerebrale, scăzând riscul de boli nervoase și de apariție a psihozei. Acidul glutamic este esențial în susținerea tuturor funcțiilor sistemului nervos. Pentru că este puternic alergen, nu este recomandat copiilor mai mici de 2 ani”, precizează medicul nutriționist Lygia Alexandrescu.
Gălbenușul de ouă este cel care conține colesterol, de aceea nu trebuie să mâncați mai mult de două pe zi. Este recomandat celor care suferă de gastrită, ulcer, eneterocolită și alte probleme digestive, dar interzis celor care au litiază biliară, diabetul zaharat, ateroscleroză și hipercolesterolemie.

Oul nu cade greu la stomac, din contră, se digeră foarte ușor dacă este proaspăt. Cu cât este gătit mai mult, cu atât va fi mai greu de digerat. Oul fiert moale se digeră în întregime după o oră-două, oul fiert tare sau omleta, după trei ore.

Medicii recomandă oul fiert tare, mai ales celor care țin regim alimentar de slăbire, pentru că se digeră mai greu și amână senzația de foame. Ouăle prăjite nu sunt recomandate, conțin compuși toxici și sunt greu de digerat.

Spălați oul înainte să-l gătiți

Ouăle de rață, de gâscă, bibilică sau curcan nu sunt neapărat mai rele sau mai toxice decât cele de găină, dar se infectează mai ușor cu Salmonella. De aceea, nici nu se comercializează. „Salmonella se transmite prin igiena precară a cuiburilor, prin rozătoare, prin apă sau prin solul infectat. Ouăle păsărilor care stau mult în apă (rață, gâscă) se infectează mai ușor”, explică medicul Alexandrescu.

Pentru a preveni infectarea cu Salmonella, ouăle trebuie spălate înainte să fie gătite. Nu le spălați însă înainte de a le depozita în frigider, pentru că veți îndepărta și stratul de protecție care nu lasă bacteriile să penetreze coaja.
Medicii recomandă ouăle organice și pe cele de țară, cu condiția ca acestea să provină de la găini hrănite bine și crescute în condiții de igienă. Ouăle industriale provin, de cele mai multe ori, de la găini hrănite cu furaje concentrate. În cazul celor organice, administrarea de antibiotice sau hormoni de creștere găinilor este interzisă.

Culoarea cojii nu influențează calitatea. În general, gainile cu pene închise la culoare fac ouă maro, în timp ce găinile albe le fac mai deschise la culoare. Nu este vorba că unul este mai sănătos sau mai „eco” decât celălalt.

Metode „băbești” de testare a prospețimii

Se păstrează și 3 săptămâni în frigider, dar nu în suportul special pentru ouă, ci în spate, unde este mai rece, cu capătul ascuțit în jos, pentru a elimina presiunea din camera cu aer (spațiul dintre albuș și coajă).

Puteți verifica dacă ouăle sunt proaspete dacă le scufundați în apă sărată (125 de grame de sare la 1 litru de apă). Ouăle de o zi cad la fund, cele de două zile nu ating fundul, cele de trei zile se mențin cam la mijloc, iar cele de cinci zile și mai vechi plutesc. Altă metodă constă a privi ouăle la lumina soarelui sau la un bec aprins. Dacă gălbenușul este lăsat în jos, înseamnă că ouăle sunt vechi.

MEDICAMENT


Ouăle de prepelițe cresc fertilitatea și stimulează memoria

Un ou de prepeliță are de cinci ori mai mult fosfor decât un ou de găină, de 7,5 ori mai mult fier, de șase ori mai multă vitamina B1 și de 15 ori mai multă vitamina B2.

De aceea, sunt mai recomandate din punct de vedere medical decât cele de găină. Ouăle sunt folosite încă din antichitate de chinezi și egipteni. Dacă în urmă cu 4.000 de ani, tratau astmul bronșic și infertilitatea, în prezent, sunt folosite în terapia bolilor renale, în diete și cure de slăbire, afecțiuni hepatice, cardiace și gastrice.

Chiar și copiilor le sunt indicate, pentru că întăresc imunitatea și ajută la fixarea calciului în oase, iar, în timpul examenelor, îmbunătățesc memoria.

Anunțuri
Categorii:Cele mai
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: